Stängt för kommentarer

Henri Cartier–Bresson

Av Sören Lindqvist

En av mina abso­lu­ta favo­ri­ter Hen­ri Cartier–Bresson (19082004) en foto­graf med ett fan­tas­tiskt öga. Han berät­tar att “form” för honom är det pri­mä­ra där lju­set i moti­vet är som par­fym. Det är unge­fär sam­ma språk som Hun­ting­ton Wit­he­rill för­kla­rar i sin inter­vju. Hen­ri har mas­sor av beund­ra­re värl­den över och ett bib­li­o­tek med foto­böc­ker blir ald­rig kom­plett utan en bok från Hen­ri Cartier–Bresson där den mest kän­da är The Deci­si­ve Moment. Hen­ri var med och grun­da­de den beröm­da bild­by­rån och foto­a­gen­tu­ren Mag­num Pho­tos år 1947 och till­de­la­des Has­sel­blads­pri­set år 1982. 1974 bör­ja­de han inrik­ta sig mer åt sitt måle­ri men fort­sat­te dock foto­gra­fe­ra ända in på 90–talet.

Henri Cartier Bresson ~ med glimten i ögat

Här kom­mer en inter­vju i 5 delar med Hen­ri Cartier–Bresson, det är bara att se, lyss­na, lära och njuta.

To me, pho­to­grap­hy is the simul­ta­ne­ous recog­ni­tion, in a frac­tion of a second, of the sig­ni­fi­can­ce of an event as well as of a pre­ci­se orga­ni­za­tion of forms that give that event its pro­per expression.”

Taggat , , ,