Nya skrivare som de senaste modellerna från Epson, HP och Canon har blivit allt bättre när det gäller bläck, kalibrering och mjukvara. De har nu en mycket jämn kvalitet vid produktionslinjen där variationen mellan varje skrivare är väldigt liten (speciellt när det gäller ”pro serien” av skrivare). Därför rekommenderar man de profiler som redan finns med i skrivarens drivrutiner. De är så bra idag att det finns nästan inget behov att göra ny profil på ett sådant papper, om det inte känns absolut nödvändigt och man inte är nöjd med resultatet.
Inte alltid profilens fel
Nu är det så att det sällan är profilen som spökar utan det är många andra faktorer som spelar in. Se till att du har de senaste uppdateringarna och drivrutiner, ej gammalt bläck (det finns faktiskt en datumstämpel på dem) att du använder bläck från tillverkaren, rätt sida på pappret och att alla nozzlar — skrivarmunstycken är rena, printerkabeln kan också spela in. Utöver det, har du koll på luftfuktigheten? Vet du om att vid låg luftfuktighet så ökar problemen med torkade nozzlar — munstycken? Vad har du för skärm? Är den kalibrerad? Arbetsmiljön? Har du mycket ljus i rummet eller stora fönster? Vilket betraktningsljus använder du när utskriften bedöms? Det är många parametrar som mer eller mindre kan “ställa” till det för dig.
Papper och dess karaktär
Nu finns det hundratals olika inkjet papper ute på marknaden och det är ju inte alltid man vill använda de papper som “kommer” med skrivaren. Det finns papper som är optimerade för viss typ av bläck, papper kan reagera olika med olika sorters bläck. Det finns information från leverantören om vilket bläck som rekommenderas för respektive pappersort. Varje pappersproducent har sin egen formel och även sin egen unika formel på ytskikt coating av papper. Just på ytskiktet eller coating läggs det ner mycket forskning på. Ytskikt på papper är nödvändig för att kunna ta emot det bläck som skrivaren lägger ner. Ett papper som inte har en coating kan inte “hålla” en bläckdroppe lika bra, den flyter ut och ger därmed en luddigare punkt, effekten kallas för dotgain. Utskriven textmassa till exempel blir inte lika skarp som på ett papper med coating.
Papper är ett levande material och kan också ändra karaktär beroende av värme och luftfuktighet. En professionell printare bör veta och ha kontroll på både värme och luftfuktighet. Det ska vara så konstant som möjligt under hela året där skrivare och papper förvaras. De flesta papper har information om rekommenderad luftfuktighet och temperatur, det gäller även för skrivare och bläck. Innan du bestämmer dig för att göra en skrivarprofil bör du tänka på hur och var du förvarar och placerar både papper och skrivare. Det finns billiga digitala mätare för luftfuktighet (Hygrometer) på marknaden idag för cirka 200 kr. Det är en ganska liten investering jämfört med övrig utrustning som man köper in. En för låg luftfuktighet är heller inte bra för dina luftrör så du får även kontroll på din miljö och hälsa.
Kalibrera din skrivare
Det finns två sätt att göra en printerprofil. Den som vi rekommenderar är att gå ett steg längre i att försöka få en optimal inställning av skrivaren innan man gör en profil. Det gäller helt enkelt att hitta den bästa inställningen för just det papper som ska användas, det kallas även för kalibrering. Det är just vad de olika mediavalen (pappersvalen) som finns i skrivarens drivrutin är. Varje mediaval är en sorts kalibrering från fabriken där en linjärisering med optimal bläckmängd har fastställts för det papper som används. Med en linjärisering med optimal bläckmängd får profilen mycket bättre förutsättningar att göra ett bra jobb. Det är just här som de nya skrivarna har blivit så mycket bättre. Profilen behöver inte lägga ner kraft på att justera eventuella kalibrerings problem. Det du nu behöver göra är att “kalibrera” din skrivare. Börja med att gå till Midox Color. Längst ner på Midox Color sidan finns en zippad fil som heter Midox RGB Evaluation Print den laddar du hem. Den innehåller en pdf manual och en bildfil, manualen är på engelska men vi tar upp proceduren här på svenska.
Dags för kalibrering
Öppna bildfilen “RGB-Evaluation-Print.tif” i Photoshop. Nu kommer ett meddelande fram att bilden saknar inbäddad profil. Viktigt att du här väljer “Leave as is (don’t color manage)” Du ska varken tilldela eller konvertera bilden till någon profil. Det är en RGB fil som inte har någon inbäddad profil så allt är i sin ordning. Välj sedan skriv ut i Photoshop och du får upp en ny dialogruta. Välj skrivare och här är det viktigt att du väljer “No Color Management” i colorhandling som finns till höger i dialogrutan, därefter klickar du på “Page Setup…” för inställningar i skrivarprogrammet. Om det är en Epson skrivare du använder väljer du Custom och klickar på Advanced. I dialogen advanced är det viktigt att du väljer Off (No Color Adjustment), därefter klickar du bort “High Speed” och väljer upplösning i Print Quality. Skriv ner dessa inställningar på ett papper så du kommer ihåg inställningarna till nästa utskrift. Välj nu från Media Type ett pappersval utifrån listan. Använd samma inställningar för varje utskrift förutom att du byter pappersval i media type. Skriv på baksidan av varje utskrift vilket mediaval utskriften är gjord på.
OBS!! Endast för Mac OSX 10.5x och OSX 10.6x med Photoshop CS4!!
Med introduktionen av Leopard (10.5) och Snow Leopard (10.6) i kombination med Photoshop CS4 och de senaste drivruterna från Epson verkar det som om color management appliceras ändå via ColorSync. Trots att man väljer “No Color Management” och “No Color Adjustment” i utskrifts dialogerna applicerar ColorSync i OSX en color management konvertering av bildfilen, (tack vare att bildfilen inte har en inbäddad profil). Det finns en tillfällig “workaround” på problemet i väntan på att vi får en bättre lösning. När man öppnar bildfilen och får dialogen Missing Profile väljer man Assign profile, du kan välja Adobe RGB eller ProPhoto RGB det spelar egentligen ingen roll, det viktigaste är att du väljer samma när du kommer till nästa steg. När du kommer till printdialogrutan väljer du Photoshop Manages Colors istället för “No Color Management” som nämnts tidigare. Nu ska du välja Printer Profile där måste du använda samma profil som du valde i steget Assign Profile. På Rendering Intent väljs Relative Colorimetric och se till att inte markera Black Point Compensation. I skrivardialogrutan väljer du som vanligt Off (No Color Management) osv enligt tidigare beskrivning.
Vad gör då workaroundmetoden egentligen? Genom att tilldela (assign) en profil till en bild så ändras inga pixelvärden som däremot en “convert to profile” gör. Sedan talar man om att Photoshop ska göra en konvertering vid utskrift men eftersom det är en konvertering till samma profil så sker inget. Källan (bild) och destinationens profil (skrivaren) är densamma och det innebär att operativsystemet inte gör en konvertering eftersom Photoshop tar hand om hela processen. Resultatet blir att ingen konvertering sker, bildens färgvärden går rakt igenom systemet ut till skrivaren. Därför spelar det ingen roll om man använder Adobe RGB, ProPhoto RGB eller sRGB. Man “lurar” helt enkelt operativsystemet att tro det görs en konvertering via Photoshop, men eftersom man använder samma profil för källan och destinationen sker inte en konvertering. Orsaken till allt det här är att Photoshop CS3 och tidigare versioner använder en äldre Apple print API som är utbytt i de nyare systemen som OSX 10.5 och OSX 10.6 och förhoppningsvis är problemet löst med kommande version av Photoshop CS5.
Vilken är bäst
Jämför de resultat du fått på följande sätt. Titta på den maximala färgmättnaden, det är på två ställen som du kan se den maximala färgmättnaden. Längst till vänster i de övre färglinjerna och längst till höger i nedre färglinjer. Vilken eller vilka utav utskrifterna har bäst färgmättnad? I nästa steg tittar du på vilken som har den bästa separationen i skillnad från max, med andra ord hur närma kan du se en skillnad innan det går över till max. I de övre färglinjerna till vänster är varje färglinje uppdelad i två delar med övre halvan i max färgmättnad hela vägen och undre halvan i 5% steg från värde 60 ner till värde 0, man ser det ganska tydligt i den svarta färgen. Välj den som har mest synliga steg ner till max och den som har första synliga från vitt (övre linjer på höger sida). Slutligen tittar du på hur den generellt skriver ut, är det jämn fördelning från vitt till max i alla färger. Titta på nedre färgraderna och välj ut den eller dem som har jämnast övergångar i färgerna. Nu borde du få fram en vinnare eller flera, välj den du tycker bäst om och anteckna vad för inställning du har använt för att skriva ut denna. De inställningar ska du nu använda för nästa steg när färgkartor ska skrivas ut som sedan med hjälp utav en spektrofotometer läses av för att med en profilprogramvara generera en skrivarprofil baserad på din skrivare med alla inställningar för ditt papper, bläck, temperatur och luftfuktighet.
Profilkartan
En färgkarta för utskrift kan se olika ut beroende på vilken tjänst man utnyttjar och vilken utrustning de använder, men den ser ungefär ut som bilden visar nederst på denna sida. Det är över 1400 olika kombinationer där varje ruta har ett referensvärde som finns i en tillhörande textfil som spektrofotometern använder. Referensvärdet jämförs med det som har skrivits ut och man får ut kontrollvärden i en ny textfil som sedan ett profilprogramm använder sig utav för att generera en skrivarprofil. Den tjänst du anlitar för att få en skrivarprofil skickar dig på CD eller via epost de profilkartor du behöver. Beroende på vilken service kan det vara flera profilkartor som behövs skrivas ut. Om du vill använda vår service finns dessa filer att laddas ner i slutet av denna artikel.
Utskrift av profilkartan
Nu ska du använda dig utav den skrivarinställning och mediaval du fått från det resultat du fick fram i tidigare test. När du öppnar profilkartan i Photoshop gäller samma sak som tidigare, Leave as is (don’t color manage) eller på det sätt som beskrevs tidigare för alla som använder Mac och Photoshop CS4. Innan du printar ut bör du printa ut någon bild och även göra en nozzle check så att allt är OK, det får inte vara några problem här så det är väldigt viktigt. Har du koll på temperatur och luftfuktighet? Skriv gärna ner de värdena du har, för speciellt på vintern är luftfuktigheten oftast mycket lägre än på sommaren. Använd nu de inställningar du bestämt dig för, välj sedan No Color Management i print dialogrutan på samma sätt som vid tidigare test. Sätt in det papper du ska profilera och skriv ut.
Om det är nytt papper från kartongen bör den stå framme över natten, tag helst ut pappren från plasten. Låt kopiorna torka en stund efter utskrift därefter ser du över så att det inte finns några repor, skador eller att färg inte har fastnat ordentligt. Det är mycket viktigt att profilkartorna är så perfekta som möjligt. Vid minsta fel bör du skriva ut dem igen. Du skriver ut två exemplar av varje färgkarta och om du ska skicka bilderna bör du lägga ett skiljepapper som skyddar den utskrivna ytan från repor. Vilken tjänst du använder är upp till dig. Du kan använda Midox tjänst eller någon på närmare plats. Du kan även använda vår tjänst, kontakta då oss på den adress som finns på contact för mer information. För er som går kurs med oss har möjlighet att beställa skrivarprofiler för reducerat pris. En skrivarprofil kostar normalt runt 1000–1500 kr beroende på vilken tjänst man använder.
Happy Printing!
[download id=“4” Format =“8”]
En Kommentar