Läser man på Wikipedia om Oskärpa står det bland annat “Syftet kan även vara att minska risken att en händelserik bakgrund stjäl uppmärksamhet från motivet.” Jag vill även tillägga att det finns fler möjligheter bland annat att skapa ett större djup i bilden. Har ni tänkt på att om hela bilden är skarp så tappar man en dimension i bilden. Bilden blir väldigt platt och får ingen djupkänsla. Visst, det är häftigt att med olika tekniker få bilden skarp från förgrund till bakgrund och vissa bilder vinner mycket på det. Men här gäller det att tänka till vad du vill få ut av bilden. Fastna inte i den stora skaran där alltid allt ska vara skarpt utan var mer kreativ med din skärpa—oskärpa så lovar jag att nya möjligheter kommer som ett brev på posten ;)
Skärpeplan
Bilden är tagen med en Canon 20D och ett Sigma 100—300 ƒ4 med konverter 1,4. Skärpan har inte hamnat rätt utan ligger lite till vänster om gepardens huvud. På Canon 20D finns ingen inbyggd mikro–justering för att ställa in skärpan korrekt (det var många som hade det här problemet och man fick skicka in på service, speciellt för längre teleobjektiv) så skärpan har inte placerats helt perfekt. Bländaren var på ƒ8 för att kompensera lite av skärpeplansfelet, men som då givetvis gav för mycket “skärpa” till bakgrunden. Vi börjar med Capture Sharpen som inte räckte till på geparden utan vissa partier måste skärpas ytterligare. Bakgrunden behöver också mer oskärpa vilket vi gör i Photoshop med filtret Lens Blur. Lens Blur fungerar tyvärr inte tillsammans med Smart Object utan vi får gå via Edit in Photoshop.
I Lightroom använder vi återigen Adjustment Brush och Clarity men nu ställer vi in +100. Clarity tycker vi fungerar bättre än Sharpen med Adjustment Brush. Här har masken aktiverats för att visa var effekten appliceras. Som ni ser är det bara huvudet och en del av halsen som berörs av Clarity.
Effekten av Clarity före/efter
Lightroom till Photoshop
Nästa steg i Lightroom är att skapa mer oskärpa i bakgrunden. Gå till Photo → Edit In → Edit in Photoshop… du kan också använda Ctrl + E, (Cmd + E) för att öppna bilden i Photoshop. Börja med att kopiera bakgrundslagret i Photoshop, Ctrl + J, (Cmd + J). Markera kopian och klicka på lagermaskikonen längst ner i lagermenyn, (markerad med rött). När lagermasken är på plats, klicka på bildikonen i lagerkopian till vänster om masken. Gå därefter till Filter → Blur → Lens Blur.
I dialogrutan för Lens Blur ställer du in värden för Radius, Blade Curvature, Shape med mera. Glöm inte att lägga på Noise, ett värde på ett eller två räcker, det är för att efterlikna grundbruset i de skarpa delarna av bilden. Vi brukar lägga på lite mer oskärpa än behövligt för att sedan reglera mängden med hjälp av Opacity som du hittar i lagermenyn.
Måla på lagermasken
Med hjälp av lagermasken kan du nu måla tillbaka skärpan i önskade partier. Det gäller att välja olika gråtoner till penseln för att variera mängden oskärpa. I bakgrunden är oskärpan som störst för att sedan minska ju närmare man kommer mot geparden. Det kan även behövas lite oskärpa framför huvudmotivet också. Till sist finjusterar man oskärpan över hela bilden med hjälp av Opacity som finns längst upp till höger i lagermenyn. I masken går det att se hur mycket oskärpan påverkar olika partier av bilden och man ser snabbt var man har missat. Genom att hålla nere Alt tangenten när du klickar på lagermasken får du fram denna bild. Klickar du med Alt tangenten igen kommer du tillbaka till ursprungsläget.
Om du vill se nästa inlägg om skärpning klicka här (slutskärpning i Camera Raw)