När jag besöker storstäder brukar jag vid dagens slut ofta konstatera att jag vandrat minst en mil, ibland det dubbla. Det är ett tilltalande och långsamt sätt att “utforska” en stad. Ofta funderar jag då på hur byggnader kommit till och varför. Här är några av mina små upptäckter från Paris.
© Fotograf Björn Carlsson
Canal St-Martin
Vid 1700-talets slut var det stor brist på dricksvatten i Paris. För att förbättra situationen bestämde Napoleon att det skulle byggas en 4,5 kilometer lång kanal som skulle föra ner friskt vatten från Ourcq-kanalen till floden Seine. Den nya kanalen, Canal St-Martin, började byggas 1802 och var klar 1825. Kanalen kom också att användes för kanalbåtar som bland annat transporterade spannmål och byggmaterial genom ett antal slussar.
© Fotograf Björn Carlsson
För att åka uppför Canal St-Martin bokar jag biljett med charterbåt vid Port de Ársenal, alldeles intill Bastiljen. Den här båtturen ligger lite vid sidan av de mer hektiska båtarna på Seine. Turen börjar överraskande nog med att båten går in i en tunnel. Baron Haussman bestämde 1853 att 2,2 kilometer av kanalen skulle täckas över så att en tunnel bildades. Ovanpå tunneln anlades torg och vägar. Haussman har antagligen påverkat stadsplaneringen i Paris mer än någon annan. Han sanerade avloppssystem, anlade parker, rev kvarter för att bredda gator, bestämde hur husfasaderna skulle se ut och hur höga husen fick vara.
Tyst och sakta glider båten in i tunneln. In i en annan värld. Ingen belysning, bara dagsljuset som strilar in från stadens fontäner och monument. Det är som att glida fram i en rymdfarkost. Oväntat och meditativt.
Le Grand Axe
Jag tar Metron från Notre-Dame västerut mot den nya stadsdelen La Défense. När jag kommer upp från tunnelbanan ser jag genast den stora “triumfbågen”, La Grande Arche de la Défense, en 110 meter hög ihålig kub i betong, täckt av glas och marmor. Byggnaden är ritad av den danske arkitekten Johan Otto von Spreckelsen och invigdes 1989 i samband med tvåhundraårsfirandet av den franska revolutionen. När jag står i trappan till kuben kan jag se Le Grand Axe, den stora axeln. En åtta kilometer lång linje som förbinder La Grande Arche med konstmuseet Louvren. Utefter linjen ligger några av Paris stora sevärdheter. I sanning grandiost nog för det franska kynnet.
© Fotograf Björn Carlsson
Utefter Le Grand Axe ser vi bl a:
Triumfbågen med sina 12 anslutande avenyer. Triumfbågen beställdes av Napoleon, färdigställdes 1836 av Frankrikes siste monark och dedicerades till en okänd fransk soldat som stupade under första världskriget.
Champs-Élysées, paradgatan nummer ett i Paris, sträcker sig från Triumfbågen ner till obelisken på Place de la Concorde. Obelisken, en gåva från Egyptens vicekonung 1836, kommer från Luxor och är 3300 år gammal.
Längst bort anar jag glaspyramiden vid Louvren. Glaspyramiden ritades av den kinesiske arkitekten I. M. Pei och invigdes 1989.
© Fotograf Björn Carlsson
