Stängt för kommentarer

Charles Cramer Landskapsfotograf

Av Sören Lindqvist

En av många duk­ti­ga land­skaps­fo­to­gra­fer i USA är Char­les Cra­mer. Han är erkänt duk­tig i Fine Art Print Making och var bland annat en av de främs­ta när det gäl­ler dye trans­fer, en myc­ket krä­van­de tek­nik som har för­svun­nit idag på grund av mate­ri­al­brist sedan Kodak slu­ta­de till­ver­ka pro­duk­ten. Char­les Cra­mer har pre­cis som Ansel Adams gått sam­ma bana från att vara klas­sisk pia­nist till att bli foto­graf och har de senas­te 30 åren vand­rat med sin kame­ra genom land­ska­pen i USA. Char­les hål­ler även myc­ket popu­lä­ra works­hops i ämnet Fine Art Printing.

Tid­skrif­ten Came­ra Natu­ra har en arti­kel i nr 3 som kom ut 2010 med Nor­da­me­ri­kans­ka land­skap som Char­les kom­men­te­rar i vide­on om dye trans­fer. Under tiden 23 okto­ber till 9 janu­a­ri finns en utställ­ning hos Cen­ter for Pho­to­grap­hic Art i Car­mel Kali­for­ni­en med hans bil­der. En kort vide­o­pre­sen­ta­tion om utställ­ning­en kom­mer här nedan.

Mer infor­ma­tion om Char­les Cra­mer hit­tar du på hans hem­si­da www​.char​le​scra​mer​.com

Artist’s Statement

During the last 30 years, I have wan­de­red with my came­ra throug­hout the lands­ca­pes of the Uni­ted Sta­tes. I am drawn to pho­to­graph pri­ma­rily by the “light” and only secon­da­rily by the sub­ject. I search for that spe­ci­al kind of light that can trans­form the ordi­na­ry into the extra­or­di­na­ry. This brings me out at see­mingly odd times—sunrise, sun­set, during storms and snowstorms. The weat­her can be one­rous. But when eve­ryt­hing comes toget­her for a pho­to­graph, all that is quick­ly forgotten. 

The end goal of my pho­to­grap­hy has always been to make beau­ti­ful prints. I have spent a lar­ge part of the last 30 years refi­ning my skills not just pho­to­grap­hing the natu­ral sce­ne, but lear­ning how to make the best pos­sib­le prints from the­se ima­ges. This led me to take up dye transfer—an impossib­ly com­plex and time-con­su­ming met­hod to make color prints. Only recent­ly, with the matu­ra­tion of digi­tal ima­ging, have I embra­ced anot­her pro­cess that can rival a dye trans­fer print. 

My goal is to cap­tu­re moments in time and spa­ce that reso­na­te and tran­scend the sub­ject. Ima­ges that evo­ke an emo­tio­nal respon­se, whi­le remai­ning fait­h­ful to the landscape”.


Taggat