Stängt för kommentarer

Charles Cramer Landskapsfotograf

Av Sören Lindqvist

En av många duk­tiga land­skaps­fo­to­gra­fer i USA är Char­les Cra­mer. Han är erkänt duk­tig i Fine Art Print Making och var bland annat en av de främsta när det gäl­ler dye trans­fer, en myc­ket krä­vande tek­nik som har för­svun­nit idag på grund av mate­ri­al­brist sedan Kodak slu­tade till­verka pro­duk­ten. Char­les Cra­mer har pre­cis som Ansel Adams gått samma bana från att vara klas­sisk pia­nist till att bli foto­graf och har de senaste 30 åren vand­rat med sin kamera genom land­ska­pen i USA. Char­les hål­ler även myc­ket popu­lära works­hops i ämnet Fine Art Printing.

Tid­skrif­ten Camera Natura har en arti­kel i nr 3 som kom ut 2010 med Nor­da­me­ri­kanska land­skap som Char­les kom­men­te­rar i videon om dye trans­fer. Under tiden 23 okto­ber till 9 janu­ari finns en utställ­ning hos Cen­ter for Pho­to­grap­hic Art i Car­mel Kali­for­nien med hans bil­der. En kort vide­o­pre­sen­ta­tion om utställ­ningen kom­mer här nedan.

Mer infor­ma­tion om Char­les Cra­mer hit­tar du på hans hem­sida www​.char​le​scra​mer​.com

Artist’s Sta­te­ment

During the last 30 years, I have wan­de­red with my camera throug­hout the lands­ca­pes of the Uni­ted Sta­tes. I am drawn to pho­to­graph pri­ma­rily by the “light” and only secon­da­rily by the sub­ject. I search for that spe­cial kind of light that can trans­form the ordi­nary into the extra­or­di­nary. This brings me out at see­mingly odd times—sunrise, sun­set, during storms and snowstorms. The weat­her can be one­rous. But when eve­ryt­hing comes toget­her for a pho­to­graph, all that is quickly forgotten.

The end goal of my pho­to­graphy has always been to make beau­ti­ful prints. I have spent a large part of the last 30 years refi­ning my skills not just pho­to­grap­hing the natu­ral scene, but lear­ning how to make the best pos­sible prints from these ima­ges. This led me to take up dye transfer—an impossibly com­plex and time-​​consuming met­hod to make color prints. Only recently, with the matu­ra­tion of digi­tal ima­ging, have I embra­ced anot­her pro­cess that can rival a dye trans­fer print.

My goal is to cap­ture moments in time and space that reso­nate and tran­scend the sub­ject. Ima­ges that evoke an emo­tio­nal response, while remai­ning fait­h­ful to the landscape”.


Taggat