En av många duktiga landskapsfotografer i USA är Charles Cramer. Han är erkänt duktig i Fine Art Print Making och var bland annat en av de främsta när det gäller dye transfer, en mycket krävande teknik som har försvunnit idag på grund av materialbrist sedan Kodak slutade tillverka produkten. Charles Cramer har precis som Ansel Adams gått samma bana från att vara klassisk pianist till att bli fotograf och har de senaste 30 åren vandrat med sin kamera genom landskapen i USA. Charles håller även mycket populära workshops i ämnet Fine Art Printing.
Tidskriften Camera Natura har en artikel i nr 3 som kom ut 2010 med Nordamerikanska landskap som Charles kommenterar i videon om dye transfer. Under tiden 23 oktober till 9 januari finns en utställning hos Center for Photographic Art i Carmel Kalifornien med hans bilder. En kort videopresentation om utställningen kommer här nedan.
Mer information om Charles Cramer hittar du på hans hemsida www.charlescramer.com
Artist’s Statement
During the last 30 years, I have wandered with my camera throughout the landscapes of the United States. I am drawn to photograph primarily by the “light” and only secondarily by the subject. I search for that special kind of light that can transform the ordinary into the extraordinary. This brings me out at seemingly odd times—sunrise, sunset, during storms and snowstorms. The weather can be onerous. But when everything comes together for a photograph, all that is quickly forgotten.
The end goal of my photography has always been to make beautiful prints. I have spent a large part of the last 30 years refining my skills not just photographing the natural scene, but learning how to make the best possible prints from these images. This led me to take up dye transfer—an impossibly complex and time-consuming method to make color prints. Only recently, with the maturation of digital imaging, have I embraced another process that can rival a dye transfer print.
My goal is to capture moments in time and space that resonate and transcend the subject. Images that evoke an emotional response, while remaining faithful to the landscape”.