Stängt för kommentarer

Utskriftsinställningar i Lightroom

Av Conny Nord

Att skri­va ut med Lightroom har gjort livet myc­ket enkla­re jäm­fört med Pho­tos­hop och många går via Lightroom istäl­let för Pho­tos­hop vid utskrift. Men det är någ­ra inställ­ning­ar som behö­ver göras innan bil­den kan skri­vas ut. När det gäl­ler skär­pan kan man väl­ja mel­lan tre fas­ta steg på hur myc­ket som behövs vid utskrift. Natur­ligt­vis ock­så stor­lek på bild, blankt eller matt pap­per och vil­ken skri­var­pro­fil som ska använ­das. Om du använ­der and­ra pap­per än de som kom­mer med i skri­va­rens pro­gram­va­ra behö­ver du lad­da hem pro­fi­ler från aktu­ell pap­persle­ve­ran­tör. De fles­ta till­ver­ka­re har en sup­port­si­da där pro­fi­ler kan lad­das hem för i stort sett alla skri­va­re. Vill du läsa mer om pro­fi­ler kan du gå till Pro­fi­ler för din skri­va­re Res­ten av inställ­ning­ar­na sköts auto­ma­tiskt av Lightroom. Tyvärr går det inte att göra Soft­proof i Lightroom utan bil­den mås­te i så fall skic­kas över till Photoshop.

Innan slutskärpning

En del juste­ring­ar­na av bil­den har gjorts nedan, som att pla­ce­ra svart och vit­punkt samt att använ­da Cla­ri­ty för att öka kon­tras­ten på hela bil­den. Gradu­a­ted Fil­ter har använts med tre oli­ka inställ­ning­ar för mer färg­mätt­nad och ökad kon­trast i him­mel och moln. Med Adjust­ment Brush har för­grun­den gjorts lju­sa­re och med hög­re kon­trast, även skugg­par­ti­et i dal­gång­en behöv­de en kon­trast­höj­ning. För­skärp­ning­en har änd­rats från min egna Pre­set för att kom­pro­mis­sa mel­lan den detalj­ri­ka för­grun­den och den mju­ka bak­grun­den. Radi­us har sänkts till 0,8 och detail har ökats till 45 sam­ti­digt där masken har ökats till 35 som begrän­sar skärp­ning­en i bak­grun­den. Om du för muspe­ka­ren över bil­den nedan kan du se skillnaden…

Före & Efter

Print-modulen

När man går till Print—modulen går man först in i Temp­la­te Brow­ser i den vänst­ra pane­len och väl­jer en pas­san­de Temp­la­te, för den­na utskrift har jag valt Max­mi­ze Size. Där­ef­ter klic­kar man på Page Setup ner till väns­ter i dia­lo­gru­tan för att kom­ma till inställ­ning­ar för skrivaren.

Skrivarinställningar

Klic­ka dig fram till nedan­stå­en­de dia­lo­gru­ta (det ser lite annorlun­da ut för Mac använ­da­re) och ställ in rätt media. Bil­den ska skri­vas ut på Can­son Edi­tion Etching Rag 310, media väljs efter deras rekom­men­da­tio­ner (som är Water­co­lor Radi­ant White). Det här papprets skri­var­pro­fil finns inte i skri­va­rens pro­gram­va­ra, utan vi får manu­ellt väl­ja den pro­fil som vi häm­tat från till­ver­ka­rens hem­si­da. Vi mar­ke­rar Custom, Off ( No color adjust­ment ) under Mode och i Paper Set­tings väljs Manu­al Rear, papp­ret är 310 gram tjockt, där­för behö­ver den en rak pap­pers­ba­na genom skri­va­ren (Epson 3800). Stor­lek på pap­per ställs in på A2. När inställ­ning­ar­na i skri­va­ren är kla­ra klic­kar vi på OK, där­ef­ter ska vi stäl­la in mar­gi­na­ler för pappret.


Layout och Collections

Gå in i Lay­out i den hög­ra pane­len och ställ in vär­den för Left, Right, Top och Bot­tom. Under Cell Size kan ytter­li­ga­re juste­ring­ar göras. När lay­ou­ten är klar kan vi spa­ra inställ­ning­ar­na som ett Pre­set i den vänst­ra pane­len under Col­lec­tion, klic­ka på “+” uppe i hög­ra hör­net och välj Cre­a­te Print. I dia­lo­gru­tan skri­ver man ett namn för lay­out och välj Print i rull­gardinsme­nyn Set (man kan ock­så göra en egen namn­gi­ven Col­lec­tion). Glöm inte klic­ka i Inclu­de Selec­ted Pho­to i Print Option. Nu är Lay­out och bild spa­rad under Col­lec­tion → Print. Bil­den till­sam­mans med den spa­ra­de lay­ou­ten kan nu skri­vas ut vid sena­re tillfällen.

Print Job och Color Management

Längst ner på hög­ra sidan finns Print Job pane­len. Överst på pane­len finns Print to där går det att väl­ja mel­lan Prin­ter och JPEG File om bil­den ska skri­vas ut på pap­per eller spa­ras som en jpg fil. Draft Mode Prin­ting ska inte vara mar­ke­rad för då skic­kas bil­den lågupp­löst till utskrift. Mar­ke­ra Print Reso­lu­tion och välj upp­lös­ning, här är 240 ppi inställd. I Print Sharp­ning finns tre val att göra, Low, Stan­dard och High. Det finns egent­li­gen bara ett sätt att få reda på vil­ken inställ­ning som pas­sar bäst, man får skri­va ut en kopia av var­je. Under Media Type väl­jer man den pap­pers­typ man kom­mer skri­va ut på Mat­te eller Glos­sy.

Under Color Mana­ge­ment stäl­ler vi in vil­ken pro­fil som ska använ­das. Klic­ka till höger om Pro­fi­le för att kom­ma in i dia­lo­gru­tan där pro­fi­len finns, i det här fal­let är pro­fi­len ned­lad­dad från pap­pers­till­ver­ka­rens hem­si­da. Om inte pro­fi­len finns i dia­lo­gru­tan klic­ka på Other längst ner och man kom­mer in i Choo­se Pro­fi­le. Där går det att klic­ka i den pro­fil som man vill använ­da vid utskrift. Där­ef­ter är det bara att väl­ja Ren­de­ring Intent. Per­cep­tu­al eller Rela­ti­ve Colo­ri­metric, (vil­ken som är bäst av båda får du helt enkelt tes­ta dig fram till). Nu är det bara att pla­ce­ra papp­ret i skri­va­ren och klic­ka på Print för att få ut ditt mästerverk!

Hap­py Printing!

Om du vill se alla inlägg om skärp­ning klic­ka här (per­fekt skär­pa på dina bilder!)

Taggat ,