Bättre skärpa vill väl alla få på sina bilder. Börja med rätt skärpningsmetod från början och allt blir så mycket enklare. Det är viktigt att skärpan inte bara sitter i bilden utan även hos användaren ;) Det här är det sista inlägget om Capture Sharpen innan vi går vidare med Creative Sharpen som är en helt annan skärpningsmetod och inte fullt så automatiserad som Capture Sharpen.
Begränsa skärpan med Masking
Vi börjar med en LF–bild, den har mjuka ytor med få detaljer och kräver en annan metod av skärpning. Som vanligt börjar vi med Radius som har ställts in på 1,3. Värdet bör vara någonstans mellan 1,1 och 1,5 (oberoende av kameramärke eller optik). Mängden (Amount) skärpning ställdes på 66. Mängden skärpning är beroende av kameramärke och optik (bilden tagen med en Canon 40D och 17—85mm optik). Detail brukar ställas lite lägre på LF–bilder för att undvika halos (på grund av att Radius är inställt på ett högre värde). Masking har ställts på 60 för att undvika skärpning i de mjuka—jämna partierna av bilden. Det syns tydligt i masken (svartvita bilden) att skärpning bara sker i områden där skillnaden i kontrast är tillräckligt stor. Notera att full skärpning sker i bergskanten mot himmel och mindre skärpning i molnstrukturen där kontrasten är sämre. Om du för muspekaren över färgbilden nedan kan du se skillnaden på vad skärpningen gör.
Mellan HF- och LF-bilder hamnar MF-bilder
För MF–bilder bör Radius vara mellan 0,8 och 1,0 (här har vi ställt in 0,9). I förgrunden av bilden finns fina detaljer men berget och himmel behöver lite större radius så det blir en kompromiss mellan för- och bakgrund. Mängden skärpning (Amount) på 55 tillsammans med Detail på 44 var vad som behövdes, nu är bilden tillfredsställande skarp (Canon 5D Mark II och 24—105mm ƒ4 optik). Masking placerades på värde 20 för att begränsa skärpningen i molnen och djupa skuggpartier. Bruset i skuggpartierna är alltid högre och skärpning framhäver bruset tydligare, vilket inte är önskvärt. Om du för muspekaren över färgbilden nedan kan du se skillnaden på vad skärpningen gör.
Kontroll på skärpan
Världen är komplicerad så det är inte alltid motiven är så enkla att man kan placera dem i någon av de tre typer som beskrivits. Har du tillgång till både Lightroom och Photoshop så går det att skärpa delar av bilden med olika inställningar. I nedanstående bild behövs HF skärpning i förgrunden och LF skärpning i bakgrunden.
Öppna som Smart Object från Lightroom. Klicka på Photo → Edit In och sedan Open as Smart Object in Photoshop.
Skärpa med Smart Object
Bilden öppnas i Photoshop som Smart Object vilket visas med den lilla extra ikonen i lagret. Högerklicka på lagret i den delen som är markerad med rött i den vänstra exempelbilden. I menyn välj New Smart Object via Copy. Nu har du fått två lager som ger dig möjligheten att skärpa på olika sätt. Fördelen med Smart Object är att det går att hoppa mellan Photoshop och Camera Raw hur många gånger som helst för att finjustera inställningarna och utan att bilden degraderas. För att öppna bilden i Camera Raw, dubbelklicka på något av lagren i den del som är markerad med rött i den högra exempelbilden.
Skärpning med Presets
När bilden är öppen i Camera Raw, går du in i fliken Detail och ställer in de värden som behövs för en HF–bild. Därefter klicka på OK och bilden är tillbaka i Photoshop, nu skärpt som HF–bild. Gör nu samma sak med det andra lagret, men den här gången ska bilden skärpas som en LF–bild.
Är du smart skapar du Presets så går det här momenten väldigt snabbt!
Måla in skärpan
Nu är båda lagren skärpta men på olika sätt. Nu skall de två lagren mixas så att bakgrunden får LF–skärpning och förgrunden HF–skärpning. Markera det övre lagret och klicka på den lilla ikonen Add Layer Mask längst ner i lagermenyn markerad med rött i den vänstra bilden. Markera lagermasken, markerad med rött i den högra bilden, använd sedan Brush tool för att måla in med svart de partier i bilden som ska vara HF–skärpta. Vi har nu fått det bästa av två världar, bakgrunden är LF–skärpt och förgrunden HF–skärpt. Det kan vara svårt att se skillnad på de olika inställningarna men kom ihåg att bilden ska skärpas minst en gång till. För att slutresultatet med Output Sharpen ska bli bra är det viktigt att Capture Sharpen har gjorts på ett vettigt sätt.
Förinställningar på skärpa
I Camera Raw 6,1 under fliken Preset finns tre förinställningar för skärpning, Porträtt, Landskap och Detaljrika representerande (LF–, MF– och HF–bilder). De kan vara en bra startpunkt men är ett medelvärde för att passa till många kamera—optik kombinationer och behöver i de flesta fall justeras för att optimera skärpningen. Capture Sharpen är en grundskärpning som sparas i metadatafilen och kan ändras i ett senare läge utan att bilden försämras. Kom ihåg att Raw filen alltid är intakt, det är i metadata som instruktionerna finns hur Raw filen ska behandlas.
Se nästa inlägg om skärpning (kreativ skärpning Lightroom och Photoshop)