Quality eller kvalitet är en viktig egenskap när det gäller bildskärm för oss som arbetar med bild. Försök alltid skaffa en så bra bildskärm som ekonomin tillåter, gå då istället ner på prestanda av dator för att få en bättre bildskärm. Som alla vet har en bildskärm sin begränsning när det gäller färgrymd, utvecklingen på skärmsidan har inte varit lika stor som på övriga områden, men det har sina förklaringar. I dag har vi skärmar med “stor färgrymd” som klarar Adobe RGB98 eller något mer, observera att det här gäller de stationära skärmarna och inte de som sitter i en bärbar dator. Därför rekommenderar man inte att sitta med kritisk färghantering på en bärbar dator om man inte har kopplat till en stationär skärm.
Viktigt med bra grafikkort på bärbar dator
Den bärbara datorn har en långt sämre kapacitet än vad en stationär skärm har framför allt har de flesta bärbara datorer 6 bitars skärmar vilket innebär cirka 260 000 mot de 16,7 miljoner färger som en 8 bitars skärm kan återge, det är ungefär 64 gånger mer. Grafikkortet i den bärbara datorn ska också klara av att driva en stationär skärm och det är inte alla som gör det. Har den stationära bildskärmen en möjlighet till hårdvarukalibrering så är förutsättningarna givetvis mycket bättre. Med hårdvarukalibrering gör man själva kalibreringen inne i skärmen och inte via grafikkortet. Fördelarna är många och man “stryper” inte grafikkortets prestanda, mjukvarukalibrering innebär också att den kan “falla ur” vid en uppdatering av andra mjukvaror. Har man möjlighet ska man absolut försöka få tag på en skärm med möjligheter till hårdvarukalibrering. Nu räcker det givetvis inte bara med skärmen utan man måste också ha ett mätinstrument, det brukar finnas som ett tillbehörspaket inklusive mjukvara mot en extra kostnad till de flesta skärmar som har hårdvarukalibrering. Har man ingen sådan skärm finns det många fabrikat av mätinstrument inklusive mjukvara till relativt låg kostnad i jämförelse med allt annat, mer information finns på vår länksida Färghantering.
SoftProof i Photoshop
En kalibrerad skärm är minst sagt ett måste om man ska jobba med bild där bild sedan ska förmedlas till andra. Utan en kalibrerad skärm kan man heller inte testa den funktion vi nu kommer att beskriva. Med hjälp av denna funktion kan man se vad skärmen verkligen presterar på just den bild som bearbetas, det ger en bra inblick och förståelse av skärmens begränsningar. Man sätter helt enkelt upp en SoftProof av sin egen skärm, det här förutsätter givetvis att man använder Adobe Photoshop och kan kalibrera sin skärm annars fungerar det inte. När man har en bild öppen i Photoshop går man till View → Proof Setup → Custom och väljer den profil som skapades vid kalibrering av skärm under Device to Simulate Under Rendering Intent väljer man Relativ Colorimetric och avmarkerar Black Point Compensation. Spara gärna inställningen som exempelvis “Bildskärmsegenskaper” så kan den enkelt nås via listan under Proof Setup. När väl det har gjorts väljer man View → Gamut Warning (Tryckbarhetsvarning), ett alternativ är att byta den förinställda färgen Inställningar → Transparency & Gamut som är grå (RGB 153, 153, 153) till neonlysande grön (RGB 0, 255, 0) en valör som normalt inte finns i bilder för att lättare kunna se. Det Gamut Warning gör är att “grovt” visa vilka valörer i bilden som är “komprimerade” för att kunna visas på skärmen, det är alltså färgvalörer som bildskärmen inte klarar av att visa utan är “klippta”. För att bekräfta det ytterligare kan man med hjälp av Hue—Saturation verktyget försöka öka färgmättnaden i de valörer som blivit markerade med Gamut Warning, händer det inget när man ökar färgmättnaden så är det bildskärmens egenskaper som begränsar den färgvalören.
Bild och illustrationer
Bilden visar Gamut Warning aktiverad med SoftProof av bildskärm. Illustrationer visar bild konverterad till färgvärden i Adobe RGB98 som sedan konverterats till en färgrymd från en bärbar dator. Här kan man se tydligt hur mycket av bildens information som inte kan visas på den bärbara bildskärmen. När bilden klipper som illustrationen visar tappar man också tonskiftningar i de färgvalörerna och det blir väldigt “platt”. För muspekaren över bilden för att se bilden innan Gamut Warning har aktiverats, precis som det visas när man gör det i Adobe Photoshop.