Stängt för kommentarer

Workshop i Maine, USA

Av Sören Lindqvist

Novem­ber 30 till Decem­ber 11 befin­ner jag mig i Mai­ne USA och går works­hop hos John Paul Capo­ni­gro son till den än mer beröm­da foto­gra­fen Paul Capo­ni­gro. En av orsa­ker­na till att jag går kurs hos JPC är för att han använ­der en tek­nik som han kal­lar Image Sculp­ting sna­ra­re än Image Making. JPC är mer inrik­tad på färg­ny­an­sers real­tio­ner till varand­ra och dess inne­börd att ska­pa dimen­sion och dyna­mik i bild med hjälp av de oli­ka verk­ty­gen som finns i Pho­tos­hop. Vi har dis­ku­te­rat color­me­mo­ry, push and pull tek­nik genom mät­ta­de färg­ny­an­ser, kallt och varmt, ljust och mörkt.

     

Memorisera en färgton

En intres­sant test var att för­sö­ka memo­ri­se­ra en grön nyans som visa­des i två minu­ter och sedan för­sö­ka åter­ska­pa den. Någ­ra utav oss var mer åt det lju­sa hål­let, en del var mer var­ma och en del mer åt det kal­la hål­let. Vad är orsa­ken till det… Kul­tu­rellt? Per­son­ligt? Vad är det som gör att vi ser så oli­ka på en färg­ny­ans?…… det visar ock­så på hur dåli­ga vi är på att memo­ri­se­ra färg­ny­an­ser. Frå­gan blir då vad som är kor­rek­ta färg­ny­an­ser när vi ens inte kan åter­ska­pa en färg­ton efter två minu­ters betrak­tan­de. Det blir istäl­let en per­son­lig tolk­ning om vad som “känns” kor­rekt och som då bevi­ser­li­gen blir annorlun­da beron­de på vem som gör tolk­ning­en. Du kan lyss­na på vad JPC har att säga om det här…

Inspiration och erfarenheter

Utö­ver att gå på works­hop hos JPC är att få träf­fa lika­sin­na­de, byta erfa­ren­he­ter få inspi­ra­tion och nju­ta av till­va­ron. Man blir varmt väl­kom­men och kän­ner sig som en i famil­jen. JPC stu­dio är hem­ma hos vil­ket gör att man får en liten inblick i hans värld och hur han lever. JPC är väl­digt öppen och berät­tar hur det är att dri­va det affärs­mäs­sigt och alla besvär­lig­he­ter som finns på vägen. Fadern Paul Capo­ni­gro som bor all­de­les intill gjor­de att man även fick en möj­lig­het att träf­fa den­na per­son­lig­het. En myc­ket sym­pa­tisk her­re som inte kom­mer att läm­na den ana­lo­ga värl­den. Är för gam­mal för att lära sig något nytt och dess­utom tyc­ker han om att vara i mörk­rum­met som han säger. Paul är fort­fa­ran­de aktiv med sin foto­gra­fe­ring i och utan­för mörk­rum­met och använ­der fort­fa­ran­de Kodak Tri–X med sin 5×7 tums stor­for­matska­me­ra och Ilfords baryt pap­per, spe­ci­ellt varmtonspappret.

Bra diskussioner

Den lil­la works­hop­grup­pen på fem per­so­ner var fan­tas­tisk där allt från bild till medi­ta­tion, busi­ness, jou­nar­listik och mil­jöfrå­gor utö­ver Pho­tos­hop kom upp till dis­kus­sion, vi hade ock­så turen att slip­pa “gnällspi­kar” och “bad dogs” i grup­pen. Enligt JPC ver­kar den­na typ av per­so­ner auto­ma­tiskt “sål­las” bort när inne­hål­let inte bara är tek­niskt lag­da. På “hem­ma­ort” är det säl­lan per­so­ner i ålders­grup­pen under 30 år som går på works­hops och det ver­kar även stäm­ma i USA.

Nu är det ett bre­ak över hel­gen innan näs­ta kurs drar igång och då pas­sar jag på att besö­ka Aca­dia Natio­nal Park som lig­ger ca 2 tim­mars bil­färd från Rock­land där jag nu befin­ner mig.

Taggat , , , ,