November 30 till December 11 befinner jag mig i Maine USA och går workshop hos John Paul Caponigro son till den än mer berömda fotografen Paul Caponigro. En av orsakerna till att jag går kurs hos JPC är för att han använder en teknik som han kallar Image Sculpting snarare än Image Making. JPC är mer inriktad på färgnyansers realtioner till varandra och dess innebörd att skapa dimension och dynamik i bild med hjälp av de olika verktygen som finns i Photoshop. Vi har diskuterat colormemory, push and pull teknik genom mättade färgnyanser, kallt och varmt, ljust och mörkt.
Memorisera en färgton
En intressant test var att försöka memorisera en grön nyans som visades i två minuter och sedan försöka återskapa den. Några utav oss var mer åt det ljusa hållet, en del var mer varma och en del mer åt det kalla hållet. Vad är orsaken till det… Kulturellt? Personligt? Vad är det som gör att vi ser så olika på en färgnyans?…… det visar också på hur dåliga vi är på att memorisera färgnyanser. Frågan blir då vad som är korrekta färgnyanser när vi ens inte kan återskapa en färgton efter två minuters betraktande. Det blir istället en personlig tolkning om vad som “känns” korrekt och som då beviserligen blir annorlunda beronde på vem som gör tolkningen. Du kan lyssna på vad JPC har att säga om det här…
Inspiration och erfarenheter
Utöver att gå på workshop hos JPC är att få träffa likasinnade, byta erfarenheter få inspiration och njuta av tillvaron. Man blir varmt välkommen och känner sig som en i familjen. JPC studio är hemma hos vilket gör att man får en liten inblick i hans värld och hur han lever. JPC är väldigt öppen och berättar hur det är att driva det affärsmässigt och alla besvärligheter som finns på vägen. Fadern Paul Caponigro som bor alldeles intill gjorde att man även fick en möjlighet att träffa denna personlighet. En mycket sympatisk herre som inte kommer att lämna den analoga världen. Är för gammal för att lära sig något nytt och dessutom tycker han om att vara i mörkrummet som han säger. Paul är fortfarande aktiv med sin fotografering i och utanför mörkrummet och använder fortfarande Kodak Tri–X med sin 5×7 tums storformatskamera och Ilfords baryt papper, speciellt varmtonspappret.
Bra diskussioner
Den lilla workshopgruppen på fem personer var fantastisk där allt från bild till meditation, business, jounarlistik och miljöfrågor utöver Photoshop kom upp till diskussion, vi hade också turen att slippa “gnällspikar” och “bad dogs” i gruppen. Enligt JPC verkar denna typ av personer automatiskt “sållas” bort när innehållet inte bara är tekniskt lagda. På “hemmaort” är det sällan personer i åldersgruppen under 30 år som går på workshops och det verkar även stämma i USA.
Nu är det ett break över helgen innan nästa kurs drar igång och då passar jag på att besöka Acadia National Park som ligger ca 2 timmars bilfärd från Rockland där jag nu befinner mig.